1. Gdańsk

Online: 3
Żuławy | Wycieczki | Rok 2013 | Do Wisły i z powrotem

Żuławy2013-05-05. DO WISŁY I Z POWROTEM

Malbork-Stogi-Tropiszewo-Lichnowy-Lichnówki-Boręty-Palczewo-Pordenowo-Lubieszewo-Tralewo-Malbork

Dom z ryglową facjatą w Lichnówkach

⇤⇥ 45 km

Długi weekend nie mógł odbyć się bez rowerów. Choć wstrzelić się w dobrą pogodę przy niezbyt trafnych prognozach nie było zadaniem łatwym, to jednak się udało. Najważniejsze było słońce, a ono w tym dniu dominowało nad Żuławami. Skoro wybraliśmy sobie za cel "wbicie się" do dwóch kościołów w nadwiślańskich miejscowościach: Boręty i Palczewo, to zbiórka nastąpiła tradycyjnie, przy drewnianej kładce nad Nogatem.

Przez Stogi i Tropiszewo dojechaliśmy do Lichnów, na stary cmentarz ewangelicki. Następnie udaliśmy się do Lichnówek. Głównie interesowały nas tutaj pozostałości starego cmentarza oraz kilka murowanych i drewnianych domów. Szczególną uwagę zwróciliśmy na dom z ryglową facjatą, dekorowanymi drzwiami i płaskimi filarami w formie pilastrów w szczycie facjaty.

Prospekt organowy w kościele w Borętach Z Lichnówek, przez Dąbrowę pojechaliśmy do Boręt. Tam mieliśmy okazję zwiedzić XIX-wieczny, w całości ryglowy, dawny kościół ewangelicki, obecnie należący do katolików. Skromne wnętrze świątyni posiada charakterystyczne dla ewangelików empory. Rzucającymi się w oczy elementami są epitafia rozmieszczone na bocznych ścianach i prospekt organowy. Obok kościoła stoi murowany budynek z 1854 r. (obecnie świetlica wiejska), przy którym zrobiliśmy dłuższą przerwę na posiłek.

Prospekt organowy w kościele w Palczewie Po przerwie ruszyliśmy do Palczewa z nadzieją, że uda nam się zwiedzić wnętrze unikatowego na Żuławach, drewnianego kościoła z 1712 r. Dzięki uprzejmości pani opiekującej się zabytkiem weszliśmy do środka. Niepozorny z zewnątrz obiekt skrywa niesamowite wnętrze. Liczne inskrypcje i polichromie na ścianach, emporze i ławkach nadają temu miejscu niepowtarzalny klimat. Około 300 m za kościołem znajduje się skrzyżowanie. Wiatrak holenderski w Palczewie Skręcając w lewo, dojechać można do Wisły. Z wału rozlega się piękny widok, widoczna jest wieś Steblewo i przyczółki zlikwidowanej po II Wojnie Światowej przeprawy promowej do Steblewa. Z faktu, że miejsce to było już przez nas odwiedzane, skręciliśmy w prawo. Na końcu wsi zatrzymaliśmy się przy unikalnym na Żuławach przemiałowym wiatraku holenderskim z XIX w. Mimo że obiekt stoi na prywatnej posesji, to jego właściciel nie sprawia problemu i wiatrak można dokładnie obejrzeć z każdej strony.

Lapidarium w Pordenowie Kolejnym miejscem zatrzymania było Pordenowo. Wieś mocno związana z mennonitami. Posiadali oni drewniany dom modlitwy, zbudowany na początku XIX w. Świątynię po II Wojnie Światowej rozebrano, a cmentarz zdewastowano. W roku 2010, z udziałem stowarzyszenia "Forum", pozostałości z cmentarza przeniesiono kawałek dalej, tworząc w ten sposób lapidarium. Dom podcieniowy w Pordenowie Z tego miejsca udaliśmy się do centrum wsi, gdzie stoi XIX-wieczny, drewniany dom podcieniowy z wystawką wspieraną przez 6 kolumn. W Pordenowie istnieje sporo ceglanej zabudowy gospodarczej, co świadczyć może o zamożności dawnych mieszkańców wsi. Na końcu wioski skręciliśmy w lewo. Po chwili wyłonił się piękny, drewniany, bogato zdobiony dom z piętrową werandą, przy którym zrobiliśmy krótki przystanek.

Aleja wierzbowa z Pordenowa do Parszewa Opuszczając Pordenowo, wjechaliśmy w przepiękną, polną aleję wierzbową i podążając nią, dotarliśmy do wsi Parszewo. Tam odwiedziliśmy pozostałości dawnego cmentarza. Z Parszewa, przez Tralewo i Kościeleczki wróciliśmy do Malborka.

ŻuławyDALEKO OD ŻUŁAW

Warmia

Mała architektura sakralna na tle krajobrazu to jeden z elementów historycznej Warmii
Warto zobaczyć

Wycieczki w różnych regionach Polski i w państwach Europy
Beskidy

Świetna alternatywa dla Tatr

2012-2024. Żuławy.
Wykorzystywanie wszelkich materiałów zawartych w tej witrynie bez zgody autora zabronione.