1. Gdańsk

Online: 4
Żuławy | Wycieczki | Rok 2013 | Pruszcz Gdański, Żuławy Gdańskie i Malborskie

Żuławy2013-09-21. PRUSZCZ GDAŃSKI, ŻUŁAWY GDAŃSKIE I MALBORSKIE

Pruszcz Gdański-Grabiny Zameczek-Trutnowy-Miłocin-Cedry Wielkie-Leszkowy-Kiezmark-Nowa Kościelnica-Ostaszewo-Nowa Cerkiew-Pordenowo-Malbork

Dom z wgłębnym podcieniem w Pruszczu Gdańskim

⇤⇥ 68 km

Była to jedna z dłuższych, naszych wspólnych wycieczek rowerowych po Żuławach i obejmowała tereny położone po lewej i prawej stronie Wisły. Przy okazji zwiedziliśmy miasto Pruszcz Gdański, do którego dojechaliśmy dwoma pociągami. Zachodni, niezbyt mocny wiatr spowodował, że większość trasy nie była przez niego uprzykrzana.

Utrudnieniem był za to zbyt krótki dzień i jeden z końcowych fragmentów przejechaliśmy po zmroku, polną, nieoświetloną drogą. Ciemność ma jednak też swoje zalety, gdyż nieco inaczej wygląda żuławski krajobraz, jaki widzimy na co dzień. Migające w ciemni nowostawskie wiatraki i fantastyczny wschód księżyca były dodatkowymi atrakcjami tego dnia.

Ze stacji PKP w Pruszczu Gdańskim skierowaliśmy się w stronę kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Św. Mieliśmy tam chwilę szczęścia, gdyż dosłownie na 3 minuty mogliśmy wejść do środka. Następnie, okalając kanał Raduni, zatrzymaliśmy się w pobliżu pomnika "Bohaterom w Rocznicę Wyzwolenia 24.03.1946" (pierwotnie pomnik Bohaterom I Wojny Światowej), gdzie po drugiej stronie drogi stoi dom z wgłębnym podcieniem. Miasto może poszczycić się jeszcze jednym zabytkowym kościołem z 1928 r., z oryginalnym, przedwojennym wyposażeniem oraz otoczeniem, jakie tworzy park, na którym rośliny posiadają tabliczki z opisami. Cukrownia w Pruszczu Gdańskim Z kościoła, przecinając Radunię, udaliśmy się na panoramę zespołu budynków cukrowni zbudowanej w latach 1879-1880, poważnie zniszczonej w czasie II Wojny Światowej, a następnie odbudowanej i działającej do 2004 r.

Po krótkim postoju przy pobliskim sklepie, opuściliśmy Pruszcz Gdański, a kolejnym miejscem zatrzymania było najwyższe wzniesienie Żuław Wiślanych- Grabiny Zameczek. Ogólny zarys budowli dawnego zameczku nie przypomina, gdyż liczne przebudowy spowodowały zatarcie pierwotnej formy architektonicznej, ale zachowały się też elementy średniowieczne: brama z kamiennym herbem Gdańska i piwnice.

Dom podcieniowy w Trutnowach Kolejne dwie miejscowości, które zwiedziliśmy tego dnia to: Trutnowy oraz Miłocin. Dwa monumentalne, murowane domy podcieniowe z I ćw. XVIII w. są głównymi atrakcjami tych wsi. W Trutnowach mieliśmy sporo szczęścia, gdyż w tym czasie grupa "kijkarzy" umówiona była z właścicielem domu na jego zwiedzanie. Skorzystaliśmy więc z zaproszenia członka Żuławskiego Ośrodka Kultury i Sportu w Cedrach Wielkich i wraz z całą grupą weszliśmy do środka. W Trutnowach również przyjrzeliśmy się pozostałej zabudowie oraz gotyckiemu kościołowi pw. śś. Piotra i Pawła. Drugi z domów podcieniowych- w Miłocinie, jest wielorodzinnym budynkiem mieszkalnym.

Dzwon odzyskany z Lubeki Po opuszczeniu Miłocina skierowaliśmy się w stronę Wisły, zatrzymując się w Cedrach Wielkich oraz Leszkowach. Tam zwróciliśmy szczególną uwagę na charakterystyczne, murowane z jasnej cegły domy oraz odbudowane w latach 80/90 XX w., gotyckie świątynie. W kościele z Cedrów Wielkich godnym uwagi jest XVII-wieczny, odzyskany z Lubeki dzwon stojący w wieżowej kruchcie, natomiast w Leszkowach warto przyjrzeć się ścianie wschodniej, na której widnieją XVII wieczne napisy na cegłach muru.

Zatrzymując się na chwilę przy strażnicy wałowej w Leszkowach, a następnie pod ryglowym kościołem w Kiezmarku, wąskim chodnikiem, biegnącym wzdłuż drogi nr 7, przebrnęliśmy na prawy brzeg Wisły. Przez Nową Kościelnicę dotarliśmy do Ostaszewa, gdzie mieliśmy zamiar zwiedzić "Izbę Pamięci Gminy Ostaszewo". Niestety obiekt był zamknięty, więc podjechaliśmy pod otwarty, neogotycki kościół z nowszym wyposażeniem.

Z Ostaszewa istnieje kilka możliwości powrotu do Malborka. Zdecydowaliśmy wrócić przez Nową Cerkiew, Pordenowo i Lichnowy. Zatrzymując się na dłuższą chwilę przy neogotyckim kościele i drewnianym domu z mansardowym dachem w Nowej Cerkwi, dojechaliśmy do Lichnów. Ostatni odcinek wycieczki przebiegał polną drogą. Po zachodzie słońca, z lewej strony wyłonił się ogromny księżyc, a nasze rowery zmieniły swe funkcje na statywy pod aparaty. Później była już tylko ciemność.

ŻuławyDALEKO OD ŻUŁAW

Warmia

Mała architektura sakralna na tle krajobrazu to jeden z elementów historycznej Warmii
Warto zobaczyć

Wycieczki w różnych regionach Polski i w państwach Europy
Beskidy

Świetna alternatywa dla Tatr

2012-2024. Żuławy.
Wykorzystywanie wszelkich materiałów zawartych w tej witrynie bez zgody autora zabronione.