1. Gdańsk

Online: 6
Żuławy | Wycieczki | Rok 2012 | Gotyckie obiekty sakralne gminy Miłoradz

Żuławy2012-09-29. GOTYCKIE OBIEKTY SAKRALNE GMINY MIŁORADZ

Malbork-Kraśniewo-Miłoradz-Mątowy Wielkie-Bystrze-Kończewice-Stara Wisła-Gnojewo-Stara Kościelnica-Malbork

Wnętrze kościoła w Miłoradzu

⇤⇥ 38 km

Dzień ten, mimo wcześniejszych prognoz z umiarkowanym zachmurzeniem, obfitował niemal w bezchmurne niebo, tak więc tuż po wyjeździe z Malborka wiadomo było, że kolejna wycieczka znajdzie się w gronie tych najbardziej udanych. Dominowała pod względem dużego szczęścia, gdyż z wielu odwiedzonych kościołów, do większości udało się wejść, a gmina Miłoradz to przecież perła Żuław, jeśli chodzi o gotyckie zabytki sakralne.

Zbiórka nastąpiła przy moście drogowym na Nogacie.

Za mostem drogowym skręciliśmy w lewo i podążając wzdłuż Nogatu, przez Grobelno dojechaliśmy do Kraśniewa, zatrzymując się przy cmentarzu umiejscowionym w centrum wsi, po lewej stronie drogi. 200 m za cmentarzem skręciliśmy w polną drogę, która doprowadziła nas do Miłoradza. Tam zwiedziliśmy gotycki kościół pw. św. Michała Archanioła oraz obejrzeliśmy kilka interesujących domów. Szczęśliwie trafiliśmy na obchodzone w tym dniu święto patrona, więc świątynia była otwarta. We wnętrzu przyjrzeliśmy się głównie barokowemu wyposażeniu i XIX-wiecznym polichromiom kryjących strop budowli.

Kościół w Mątowach Wielkich Z Miłoradza pomknęliśmy w kierunku Wisły, do miejscowości Mątowy Wielkie. Przy wjeździe, od strony południowo-wschodniej, stoi bardzo ładny, drewniany dom z gankiem i facjatą. Podjechaliśmy pod gotycki, o dwóch nawach, remontowany w tym czasie, kościół pw. św. Piotra i Pawła, charakteryzujący się smukłym, drewnianym hełmem wieży. Weszliśmy do środka. Wnętrze świątyni wypełnione jest barokowym wyposażeniem z elementami gotyckimi, a strop przykrywają XVIII-wieczne polichromie. Gotycka figura bł. Doroty w Mątowach Wielkich Najważniejsza jest jednak gotycka figura bł. Doroty, która urodzona w Mątowach, przez całe swoje życie oddawała się Bogu, a zmarła zamurowana, na własne życzenie w celi, w katedrze kwidzyńskiej. Na przykościelnym cmentarzu przyjrzeliśmy się starszym nagrobkom oraz stojącemu obok cmentarza, budynkowi dawnej plebani z początku XX w.

Następną odwiedzoną przez nas miejscowością było Bystrze. Głównie interesowały nas tutaj: dom podcieniowy i cmentarz, na którym znajduje się gotycka kapliczka cmentarna- ossarium, w której przechowywane są szczątki poległych podczas wojny trzynastoletniej, jaka miała miejsce w latach 1454-1466. Obiekt wymaga pilnego remontu; we wnętrzu zanikły już prawie cenne, gotyckie polichromie nawiązujące do funkcji ossarium- np. "Sąd Ostateczny".

Kościół w Kończewicach Przecinając drogę nr 22 Malbork-Tczew, po chwili znaleźliśmy się w Kończewicach. W pierwszej kolejności odwiedziliśmy otwarty, gotycki kościół pw. Matki Bożej Wniebowzięcia. Trójnawową świątynię z murowano-drewnianą wieżą, krytą smukłym hełmem, zdobi XVIII-wieczne wyposażenie. We wsi zauroczyły nas również potężne dęby będące pomnikami przyrody.

W bliskim sąsiedztwie Kończewic znajduje się miejscowość Stara Wisła. Tam zajechaliśmy na stary cmentarz, a następnie wracając do Kończewic, przecięliśmy ponownie drogę nr 22 Malbork-Tczew i starą berlinką dojechaliśmy do Gnojewa. Kościół pomocniczy w Gnojewie W Gnojewie zwiedziliśmy neogotycki, murowany jasną cegłą- kościół pomocniczy z nowszym wyposażeniem, gotycką kapliczkę przydrożną oraz częściową ruinę kościoła pw. św. Szymona i Judy Tadeusza, przy którym mieści się cmentarz, a na nim dwie piękne i wysokie stele.

Z Gnojewa, polną drogą udaliśmy się do miejscowości Stara Kościelnica. Z zewnątrz obejrzeliśmy gotycki kościół, który wyglądem przypomina ten z Miłoradza. Przedzierając się na drugą stronę drogi nr 22, przez Kapustowo i Stogi, wróciliśmy do domu.

ŻuławyDALEKO OD ŻUŁAW

Warmia

Mała architektura sakralna na tle krajobrazu to jeden z elementów historycznej Warmii
Warto zobaczyć

Wycieczki w różnych regionach Polski i w państwach Europy
Beskidy

Świetna alternatywa dla Tatr

2012-2024. Żuławy.
Wykorzystywanie wszelkich materiałów zawartych w tej witrynie bez zgody autora zabronione.