1. Gdańsk

Malbork-Kościeleczki-Tralewo-Nowy Staw-Tralewo-Kościeleczki-Malbork

Jezioro Ptaszek

⇤⇥ 27 km

Już następnego dnia po wycieczce, w której głównym celem był cmentarz w Stawcu, wybraliśmy się na kolejną, tym razem po żuławskim mieście- Nowym Stawie. Wycieczka z przewodnikiem zorganizowana została przez "Stowarzyszenie Miłośników Nowego Stawu", przy współudziale "Kochamy Żuławy".

Do Nowego Stawu wybraliśmy się w dwójkę, rowerami. Dzięki sporemu zapasowi czasu mieliśmy okazję przyjrzeć się bliżej zabudowie wsi znajdujących się na trasie Malbork-Nowy Staw oraz żuławskim krajobrazom. Galeria Żuławska w Nowym Stawie Tak więc pierwszym postojem było mieniące się jesiennymi barwami, odbitych w lustrze wody drzew, jezioro "Ptaszek", przed Kościeleczkami. Następne zatrzymania to: Tralewo oraz mostek nad rz. Świętą przed Nowym Stawem.

Dom podcieniowy w Nowym Stawie Po dotarciu na miejsce, na rynku w Nowym Stawie poczekaliśmy na uczestników wycieczki. W miejscu zbiórki, przy "Nowostawskim Ośrodku Kultury", pojawiła się grupa kilkudziesięciu osób i po wysłuchaniu wiersza o Nowym Stawie, który wyrecytowała przewodniczka Pani Maria Schmidt, udaliśmy się na spacer.

Uczestnicy wycieczki Ruszyliśmy w kierunku ul. Wita Stwosza, zwracając uwagę na kamienice, a następnie, na końcu ulicy skręciliśmy w prawo, w ul. Gdańską, gdzie po ok. 150 m ukazał się XIX-wieczny dom podcieniowy (obecnie sklep). Budowlę z głęboką wystawką wspiera 6 drewnianych kolumn i ryglowe ścianki boczne. Słodownia w Nowym Stawie Po dłuższym odpoczynku przed sklepem, zawróciliśmy i idąc wzdłuż ul. Gdańskiej, doszliśmy do skrzyżowania ulic: Gdańskiej, Cichej i Jana Pawła II, gdzie stoi jedyny w mieście dom secesyjny. Następnie przeszliśmy pod zabudowania nieczynnej i niszczejącej, nowostawskiej słodowni z imponującym kominem. Dawna fabryka "Elbrewery Company Ltd" otoczona jest częściowo ceglanym murem z pięknym portalem bramnym. Kolegiata w Nowym Stawie Obchodząc słodownię dookoła, mijając po drodze dom kryty gontem (tzw. rybia łuska), doszliśmy do najpotężniejszej, gotyckiej świątyni na Żuławach, jaką jest kolegiata pw. św. Mateusza. Zwiedziliśmy również jej wnętrze wypełnione głównie barokowym i neogotyckim wyposażeniem. Z kolegiaty udaliśmy się ponownie na rynek, aby zwiedzić dawny kościół ewangelicki. Rzeka Święta w Nowym Stawie Obecnie jest to "Galeria Żuławska" zwana, ze względu na kształt wieży, "ołówkiem". W galerii można było wejść na wieżę oraz do odkrytych niedawno, średniowiecznych piwnic- prawdopodobnie pozostałych po byłym ratuszu, który stał w tym miejscu.

Zamek w Malborku Ostatnim punktem wycieczki było zaproszenie wszystkich uczestników na poczęstunek, jaki miał miejsce nad rz. Świętą, w "Ośrodku Sportu i Rekreacji" w Nowym Stawie. Po posiłku, dziękując inicjatorom za świetną organizację, rowerami udaliśmy się w drogę powrotną do Malborka.

Początkowo wracaliśmy polnymi ścieżkami, a następnie główną drogą, zatrzymując się w kilku miejscach: Tralewie, Kościeleczkach i Kałdowie, gdzie pięknie zaprezentował się malborski zamek.

ŻuławyDALEKO OD ŻUŁAW

Warmia

Mała architektura sakralna na tle krajobrazu to jeden z elementów historycznej Warmii
Warto zobaczyć

Wycieczki w różnych regionach Polski i w państwach Europy
Beskidy

Świetna alternatywa dla Tatr

2012-2024. Żuławy.
Wykorzystywanie wszelkich materiałów zawartych w tej witrynie bez zgody autora zabronione.