1. Gdańsk

Online: 8
Żuławy | Wycieczki | Rok 2014 | Żuławy, jakich nie znamy

Żuławy2014-09-27. ŻUŁAWY, JAKICH NIE ZNAMY

Malbork-Malewo-Lasy-Złotowo-Szlagnowo-Kikojty-Fiszewo-Ząbrowo-Janówka-Królewo-Malbork

Żuławy, jakich nie znamy

⇤⇥ 44 km

Żuławy to przede wszystkim płaski teren, a na nim domy podcieniowe, mennonickie cmentarze, gotyckie obiekty sakralne, zabytkowe mosty, urządzenia hydrotechniczne oraz naturalne pompy wodne, czyli wierzby porastające rowy melioracyjne. Jeśli do tego wszystkiego dorzucilibyśmy jeszcze drewniane wiatraki, które dawniej symbolizowały Żuławy...

Nie bez znaczenia pozostaje również brak lasów i jeśli tylko zobaczymy na zdjęciach większe zadrzewienia, rozpoznajemy, że teren nie dotyczy delty Wisły. Jak bardzo można pomylić się, udowodniła nam sobotnia wycieczka po Małych Żuławach Malborskich i Żuławach Elbląskich i właśnie tam, w okolicy Janowa i Janówki, można spotkać ten niecharakterystyczny dla tego regionu krajobraz. Zapewne niewielu sympatyków Żuław zapędza się w takie miejsca, więc pojawiła się okazja do zaprezentowania jednego z nich. Przy okazji, warto zaznaczyć, że janowski las nie jest jedynym, większym skupiskiem drzew na Żuławach.

Zbiórka nastąpiła na nasypie, za ogródkami działkowymi skupionymi po wschodniej stronie Malborka. Jadąc cały czas prosto, po lewej i prawej stronie widoczne są wyraźne falowania terenu.

W drodze do Malewa

Przed Malewem spotkała nas niezbyt miła niespodzianka. W nieoczekiwanym momencie droga urwała się, tworząc pionową, kilkumetrową przepaść.

Koniec drogi

Z dwóch możliwości: nawrót lub przejście dołem, wybraliśmy opcję drugą. Zejście z rowerami z nasypu kolejowego nie należało do łatwych i przyjemnych.

Zejście z nasypu kolejowego

Po przejściu przez zaorane pole, które dziwnym trafem znalazło się w miejscu dawnego przejazdu, musieliśmy doprowadzić do porządku nasze obuwie. Następnie ruszyliśmy w dalszą, niezwykle urokliwą drogę, którą dojechaliśmy do Malewa, a następnie do miejscowości Lasy. Tam widoczna jest wyraźna granica Pojezierza Iławskiego i Żuław. Po chwili płaski teren zniknął nam całkowicie z oczu, ale już za miejscowością Łoza, pojawił się ponownie.

Alternatywna droga do Malewa krzyżująca się z nasypem
Pola uprawne w Malewie
Na granicy Żuław, Malewo-Lasy

Do spalonego 10 marca 2014 r. domu podcieniowego w Złotowie dojechaliśmy brukiem, przez Szropy Niziny i Śledziówkę. Za Złotowem tuż przed nami pojawiły się zwierzątka.

Sarny

W Szlagnowie, przed drewnianym domem zrobiliśmy dłuższą przerwę, a w Kikojtach zatrzymaliśmy się przy murowanym budynku, po którym spodziewałem się czegoś więcej.

W Fiszewie zwiedziliśmy cmentarz mennonicko-ewangelicki oraz ruiny gotyckiego kościoła. Udało mi się wykadrować ruinę podobnie jak zimą 2012 roku.

Kościół

Przy ruinie spotkaliśmy Leszka M., który w tym samym czasie, wraz z uczestnikami wycieczki autokarowej, przybył do Fiszewa.

Wycieszka

W Ząbrowie najpierw zatrzymaliśmy się przy jednym z budynków, a następnie tam, gdzie komu pasowało . Mnie przypasował szpaler wierzb.

Szpaler wierzb w okolicy Ząbrowa

Od tego miejsca zaczęły się nietypowe dla Żuław tereny Lasów Państwowych.

Las na Żuławach

W otoczeniu lasu, przy wale Nogatu, ukryte jest jezioro Kaczynos.

Jezioro Kaczynos

Do Janówki jechaliśmy wzdłuż Nogatu. Wdrapując się na wał, widać jak piękne są Żuławy.

Wał przeciwpowodziowy
Widok z wału przeciwpowodziowego

25.03.1888 roku we wsi Janówka doszło do przerwania wału na Nogacie, czego efektem było zalanie wsi położonych w tej części Żuław.

Nogat widziany z wału przeciwpowodziowego w Janówce

Z leśno-krajobrazowej podróży wróciliśmy do tradycji. W Janówce obejrzeliśmy murowany z czerwonej cegły dom.

Murowany dom w Janówce

Ostatnią, zwiedzaną miejscowością było Królewo. Remont gotyckiej kapliczki utknął w miejscu. W parku, tym razem zwijaną miarą, wspólnie zmierzyliśmy obwód ogromnej topoli-osiki. Potwierdziła ona moje wcześniejsze, amatorskie pomiary i topola, na wysokości ok. 1,30 m, posiada 9,15 m w obwodzie!

Kościół w Królewie był otwarty, więc ucieszyliśmy się z tego powodu. Była to moja pierwsza wizyta w tym obiekcie. Uwagę zwracają: ołtarze, ambona, konfesjonał i XVII-wieczne płyty wmurowane w posadzkę budowli.

Detal jednej z płyt

Z Królewa, najpierw polną drogą, a następnie niewielkim odcinkiem drogi nr 22, zatrzymując się w miejscu z widokiem na plebanię i kościół, wróciliśmy do Malborka.

Plebania i krzywa wieża kościoła w Królewie

ŻuławyDALEKO OD ŻUŁAW

Warmia

Mała architektura sakralna na tle krajobrazu to jeden z elementów historycznej Warmii
Warto zobaczyć

Wycieczki w różnych regionach Polski i w państwach Europy
Beskidy

Świetna alternatywa dla Tatr

2012-2024. Żuławy.
Wykorzystywanie wszelkich materiałów zawartych w tej witrynie bez zgody autora zabronione.